Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

[Poradnik] Jak zrobić ładny poziom/epizod w SMBX? Poradnik dla początkujących.
#1
[Jak zrobić ładny poziom/epizod w SMBX?]
Tutek by Hasin
Jesteś "zielony" w budowaniu poziomów w SMBX, a chcesz wiedzieć, w jaki sposób zrobić poziom, który wpadnie w gust nawet największych pedantów i najlepszych koneserów SMBX (albo komukolwiek) ? Przygotowałem dla was parę złotych porad, które na pewno wam w tym pomogą!

1. Zapobiegaj cut-offom
Na pewno wiecie, czym jest cut-off. Polega on na tym, że na danym levelu klocek jest tak jakby "odczepiony" i wtedy brzydko wygląda. Przykładem są np. latające munchery z Kaizo Mario World, który jest hackiem do Super Mario World. 90% graczy nie lubi cut-offów, dlatego obniżają za to oceny. Poniżej przedstawiam obrazek, który pokazuje, jak wygląda level z cut-offem, a jak wygląda bez cut-offa.
       
Jest duża różnica w estetyce, nieprawdaż? ;>
2. Staraj się, aby Twoje poziomy nie były liniowe i proste.
Liniowe poziomy to rzadko spotykany, ale męczący problem. Chcąc zrobić ciekawy level, musisz zastosować jakiekolwiek rzeźby terenu. Nie może być to prosty, długi na 35235346346 kilometrów kloc. Poziom powinien zawierać dużo urozmaiceń w powierzchni, takich jak przepaście, sizable, rury, klify, miejsca do ślizgania się itp. To ma być przygoda, polegająca na unikaniu trudności, a nie na bieganiu po prostej linii do mety. Urozmaicone poziomy nie znudzą gracza.
       

3. Clash gfx'ów jest dobry, ale w niewielkich ilościach.
Niektórzy jako swój pomysł level designu tworzą poziomy, bazujące na clashu grafiki z paru gier. To nie jest coś złego, ten pomysł jest wręcz świetny, lecz nie zawsze. Jeżeli dobierzesz dwie dobre gry do clashowania, np. cegły / bloki dungeon / potwory takie jak Goomba z SMB3 do tilesetów z SMW, wyjdzie naprawdę doskonały efekt. Natomiast jeżeli nawalisz tonę gfx z różnych gier, wyjdzie klapa. Oto przykłady dobrego i złego clashu.
       

4. Pamiętaj o dopasowaniu odpowiedniego tła i muzyki do klimatu poziomu.
Utrzymanie klimatu w poziomie to bardzo ważna sprawa. Jak by wyglądał etap w stylu horror z cukierkową muzyką rodem z Hello Kitty? Od razu nasuwa się odpowiedź: fatalnie. Tak, to było pytanie retoryczne. Weźmy na przykład poziom lodowy. Na logikę nie dasz tam backgroundu z aktywnym wulkanem, bo to przecież cholernie nielogiczne. Tak samo, jeżeli dasz do takiego poziomu muzyczkę z pustyni, gracz się zniechęci. Robisz poziom lodowy - dajesz wszystko, co lodowe, proste? Poniżej daję przykład dobrze, przeciętnie i źle dodanego tła do poziomu pustynno-klifowego.
           

5. Przede wszystkim nie dodawaj spamu potworami i pułapek bez wyjścia!
Podkreśl sobie ten punkt i zapamiętaj, ponieważ jest on ważny w tworzeniu poziomów nie tylko w SMBX, ale i ogólnie. To jest jak 2+2 w matematyce. Jeżeli dodasz 50 Bowserów w jednym pomieszczeniu, to po pierwsze, będzie to nielogiczne, a po drugie, na słabych komputerach może spowodować lagi, co spowoduje wyłączenie twojej "pracy" przez gracza i wyrzucenie do kosza, a tego nie chcemy.
Na poniższych screenach pokazane jest, czego masz NIE robić.
     
Screen11: http://imgur.com/YXaWlBs

*Jeżeli chcesz zrobić trudną walkę z bossem, dodaj jakieś utrudnienia, typu wyrzutnia potworów, lawa, kolce, przesuwające się platformy, ograniczenie czasowe itp.

6. Zaopatrz swoje poziomy w ciekawe gimmicki.
Gimmick to z angielskiego "chwyt, sztuczka" - w SMBX oznacza to jakieś ciekawe utrudnienie, np. odblokowanie dalszego przejścia po zebraniu wszystkich monet/zabiciu wszystkich potworów albo zagadka logiczna. To, jakie gimmicki wymyślisz, zależy od Twojej kreatywności. Sprawi to, że twój etap będzie ciekawszy. Natomiast jeżeli będziesz unikał gimmicków i zrobisz etapy polegające tylko na dojściu do mety, znudzi to gracza, tak jak pisałem w punkcie 2. 

7. Nie dodawaj za dużo custom GFX i unikaj muzyki w wersji extended!
Błąd popełniany przez wielu - szczerze mówiąc, cGFX wygląda często pięknie, a cMusic jest miodna, ale odbija się to na rozmiarze poziomu/epizodu. Poziom bez cGFX (vanilia) waży około 350 KB, a poziom zawalony w 100% cGFX (chocolate) może ważyć nawet 20-30MB! Dobrze, może to nie jest dużo, ale taki rozmiar dotyczy tylko i wyłącznie JEDNEGO POZIOMU. Wyobraź sobie, ile może ważyć epizod w stylu chocolate... jest gigantyczny, prawda?

Natomiast największą pułapką jest muzyka. Przeciętny plik mp3 waży ok. 3MB. Gdy dodamy do poziomu jeden, jest w porządku. Nie używa zbyt dużo miejsca. Jeżeli nasz poziom zawiera pięć pomieszczeń, a w każdym znajduje się inny cMusic, musimy się liczyć z tym, że obciążamy nasz etap dodatkowymi 15MB.
Przede wszystkim nie dodawaj muzyki w wersji extended! Wersja 30min takiej muzyczki może kosztować cię ok. 40MB miejsca na dysku.

Zastanów się, jeżeli miałbyś do wyboru dwa epizody o takiej samej długości, jeden ważyłby 50MB, a drugi 450MB, to który byś pobrał? Tak samo myśli gracz, ściągający Twoją planszę. Weź to pod uwagę.

Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie stylu strawberry - jest to domyślny GFX z szczyptą cGFX. Wtedy nikt nie będzie zbytnio narzekał na to, że ściąga krótki epizod przez pół godziny.

Poradnik będzie co trochę aktualizowany. Mam nadzieję, że w czymś pomoże, szczególnie tym nowym :)
Odpowiedz
#2
Dobry Tutorial!
Moje Epizody SMBX:
The Sundown: Zaćmienie (Ukończone)
The Sundown 2: Valert of Alert, Inwazja na wyspę Valertów (Ukończone)
[???]

Moje Levele SMBX:
Typowy Grassland (Vanilla)
Kopalnia nr,3

Moje Gry:
Trylogia "Ninja Gaiden x Castlevania"
The Great Adventures of Duncan

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A to jest miejsce na ważne informacje, niestety, ale obecnie nie mam tu nic do napisania.
Odpowiedz
#3
@Drakinpyo36004 dzięki, pracowałem nad nim 5h xD a jeszcze go edytuję...
Odpowiedz
#4
Jeżeli chodzi o liniowy: jeżeli będą co trochę rury i jakieś bloki to wtedy według mnie jest dobrze. Czyli tak jak SMB1.
Odpowiedz
#5
@Mech masz rację, ale przy możliwości dodawania rozszerzonych tilesetów w SMBX można tego spokojnie uniknąć.
Odpowiedz
#6
Ok. To ja mam pomysł. Zrobię poziom który będzie wyglądał jak punkt 5. A poradnik świetny! Mi się to nie przyda ale dam punkt reputacji.
Nie wiem po co mi sygnatura.
Odpowiedz
#7
@PvZ Aż zagram w tej Twój impossible poziom. A poradnik jest głównie dla newbie i osób które otrzymują niskie oceny z leveli. A, i dzięki za repke ;d
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości